• خانه
  • فریلنسینگ (Freelancing) چیست؟ هر آنچه که باید درباره فریلنسری و دورکاری بدانید

فریلنسینگ (Freelancing) چیست؟ هر آنچه که باید درباره فریلنسری و دورکاری بدانید

1401/03/24

فریلنسینگ

کامیدسو

فریلنسینگ (Freelancing) چیست؟ هر آنچه که باید درباره فریلنسری و دورکاری بدانید

آیا شما تا کنون نام فریلنسینگ را شنیده اید؟ پروسه جالب و نوینی که در آن دیگر کار درون شرکت ها بی معنا شده است. فریلنسینگ به فعالیت مهمی گفته می شود که در طی آن یک فرد، به جای اینکه در یک شرکت استخدام شود، به صورت قراردادی پروژه دریافت کرده و آن را در مدت زمان معینی به اتمام می رساند. فریلنسینگ به کار درون شرکت یا محیط بیرون از خانه نیاز نداشته و افراد می توانند به صورت دور کاری و ریموت در خانه نسبت به انجام پروژه ها اقدام کنند. جالب است بدانید که این روش کاری امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. چرا که کارفرما ها دیگر مجبور نیستند تا برای انجام یک پروژه ساده، یک تیم متخصص را استخدام کنند و برای مدت زمان طولانی به آنها حقوق پرداخت کنند.

فریلنسینگ

 

به چه کسی فریلنسر(Freelancer) میگویند؟

بدون وجود یک فریلنسر، فریلنسینگ امکان پذیر نیست. فریلنسر به فردی گفته می شود که به صورت دور کاری فعالیت می کند. یک فریلنسر در واقع به صورت خود اشتغالی کار می کند. کسب و کار ها و کارفرما های مختلف بر اساس مهارت های این فرد، به او پیشنهاد های مختلفی را ارائه می کنند. این فرد می تواند چندین مشتری را مورد حمایت خود قرار دهد. فریلنسرها می توانند در زمینه های مختلفی فعالیت کنند. از طراحی گرافیک و تولید محتوا گرفته تا برنامه نویسی و انجام پروژه های سنگین مهندسی نرم افزار. تقریبا همه مشاغلی که در حوزه خدمات قرار می گیرند، می توانند به صورت فریلنسینگ مورد استفاده قرار گیرند.
جالب است بدانید که در کشور های توسعه یافته همچون آمریکا، فریلنسینگ به شدت محبوب شده است. به طوری که 55 درصد نیروی کار آمریکا را فریلنسر ها تشکیل می دهند. امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف تکنولوژی در کشور ما ایجاد شده است، فریلنسینگ هم رونق پیدا کرده و تعداد فریلنسر ها به صورت روزانه افزایش پیدا می کند. به طوری که هر روزه افراد بیشتری به جمع و گروه فریلنسر ها افزوده می شوند. مطمئنا فریلنسینگ یک سری مزایای خاص دارد که شما نمی توانید آنها را در هیچ کسب و کار دیگری مشاهده کنید. به عنوان مثال، ساعت کاری یک فریلنسر توسط خودش مشخص می شود. هیچکس نمی تواند به او بگوید که چه زمانی کارش را شروع کند و چه زمانی کارش را تمام کند. البته، یک فریلنسر خوب و با مسئولیت باید طبق زمان مشخص شده پروژه را به کارفرما تحویل دهد.

فریلنسر کیست؟

 

مزایای فریلنسینگ چیست؟

مطمئنا فریلنسینگ یک سری مزایای خاص دارد که با استفاده از همین مزایا، طرفداران زیادی را در میان جوانان به دست آورده است. اولین مزیت این پروسه کاری، آزاد بودن آن است. فریلنسینگ به عنوان آزاد ترین فعالیت شغلی در سراسر جهان شناخته شده است. محدودیت و شرایط خاصی برای یک فریلنسر تعریف نشده است. او می تواند هر طور که دوست دارد کار کند. البته، به شرطی که طی مدت زمان مشخص شده پروژه را به کارفرما تحویل دهد. در ادامه ما لیستی از مهم ترین مزایای فعالیت به عنوان یک فریلنسر را برای شما آماده کرده ایم. در این لیست می توانید متوجه شوید که چرا فریلنسر بودن مزیت زیادی دارد. 

کار در هر ساعت از شبانه روز بدون محدودیت
فعالیت در موقعیت های دلخواه و زمان های دلخواه
نیاز نداشتن به دریافت مجوز های قانونی و پروانه کسب
در بسیاری از موارد فریلنسر ها نیازی به پرداخت مالیات ندارند
فعالیت بر روی پروژه های کاری مختلف به صورت همزمان

 

معایب فریلنسینگ چیست؟

هر شاخه کاری، یک سری معایب خاص دارد. فریلنسینگ هم از این قائده مستثنی نیست. کسی که به عنوان فریلنسر مشغول به کار می شود، از تسهیلات دولتی بهره نمی برد. یعنی این افراد نه بیمه دارند و نه می توانند در آینده خود را باز نشسته کنند. آزاد کاری یا فریلنسینگ تحت نظر هیچ ارگان دولتی نمی باشد. در نتیجه، تسهیلات دولتی، حق بیمه و پرداخت حقوق برای اضافه کاری در سیستم کاری فریلنسینگ تعریف نشده است. هنگامی که شما به عنوان یک فریلنسر فعالیت می کنید، تنها هزینه ای که دریافت می نمایید هزینه کل پروژه است.

 

چرا فریلنسرها به بازار کار راه پیدا کردند؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که اصلا چرا فریلنسر ها توانستند تا به بازار کار راه پیدا کنند؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که خیلی از خدمات و پروژه ها استخدام کارمند نیاز ندارند. مثلا طراحی دو الی سه پوستر گرافیکی را متصور شوید. هیچکس حاضر نیست برای طراحی یک پوستر گرافیکی یک گرافیست را به صورت تمام وقت استخدام کند و به او حقوق ماهیانه بدهد. در چنین شرایطی، افراد از خدمات فریلنسر ها استفاده می کنند تا هم پروژه خود را به اتمام برسانند، هم از این بازار حمایت کرده باشند. 
جالب است بدانید که شرکت های بزرگ و معروف همواره در خدمات فریلنسر ها استفاده می کنند. مثلا، شرکت های انیمیشن سازی، شرکت های برنامه نویسی و حتی شرکت های فعال در زمینه انجام پروژه های ساختمانی از خدمات فریلنسر ها به صورت مداوم استفاده می کنند تا پروژه های خود را با بیشترین سطح بازدهی به اتمام برسانند. از آنجایی که فریلنسر ها حتما نباید در محیط کاری مشغول باشند، می توانند تمرکز بیشتری داشته باشند و در نتیجه، می توانند بازدهی کاری بالا تری برای شرکت ها داشته باشند.

فریلنسری

 

آینده فریلنسری چگونه است؟

آینده فریلنسینگ خیلی خوب پیش بینی می شود. چرا که فریلنسینگ پروسه و فعالیت مهمی است که می تواند بر روی افراد تاثیرات مختلفی را به همراه داشته باشد. فریلنسر ها می توانند آینده درخشانی داشته باشند. مخصوص با وضعیت فعلی جهان از نظر شیوع ویروس کوید 19، اکثر افراد نسبت به فعالیت در این شاخه روی آورده اند. شرکت های بزرگ هم از این مسئله حمایت می کنند. آنها دوست دارند از سرویس های فریلنسر ها برای کاهش هزینه ها و بالا بردن سرعت انجام پروژه استفاده نمایند.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، فریلنسینگ، شیوه کاری جالبی است که امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. افراد دوست دارند تا از این روش کاری برای کسب درآمد استفاده کنند. اگر شما هم به کار در شرکت های مختلف علاقه ندارید، خیلی راحت می توانید به یک فریلنسر موفق تبدیل شوید. فقط کافی است که در یک شاخه محبوب مهارت زیادی را پیدا نمایید.

 

  • فریلنسینگ چیست
  • به چه کسی فریلنسر میگویند
  • مزایای فریلنسینگ
  • دورکاری پروژه
  • فریلنسری