• خانه
  • گرافیست کیست؟ راهنمای کامل مسیر شغلی گرافیست

گرافیست کیست؟ راهنمای کامل مسیر شغلی گرافیست

1401/04/14

کسب و کار

کامیدسو

گرافیست کیست؟ راهنمای کامل مسیر شغلی گرافیست

 

گرافیست ها یکی از اعضای جدایی ناپذیر از دنیای دیجیتال و تولید محتوا هستند. گرافیست در واقع با به کار بستن ذوق هنری خود و ترکیب عناصر و رنگ های گوناگون، یک محتوای بصری که حاوی پیامی خاص است تولید می‌کند. طراح گرافیک ممکن است کار خود را به صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری انجام دهد. کار گرافیست طراحی پوستر، لوگو، بروشور تبلیغاتی و در سطح بالاتر تولید محتوا و همکاری با آژانس های خلاقیت است. 

 

میزان درآمد گرافیست

 

گرافیست ها که به نحوی تولیدکنندگان محتوای بصری به حساب می‌آیند، در دنیای شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام نقش اصلی را بر عهده دارند. این نشان می‌دهد که کار یک گرافیست فقط استفاده از یک نرم افزار برای طراحی نیست، بلکه فرد باید ذوق و سلیقه هنری و همچنین خلاقیت خود را نیز به کار ببرد. 

 

کار گرافیست با توجه به شاخه های طراحی گرافیک، به حیطه ها و تخصص های مختلف تقسیم می‌شود:

 

✅ ارتباط بصری (Visual communication): که شامل طراحی پوستر، طراحی جلد، لوگو، طراحی بسته بندی و کارت ویزیت، طراحی صفحات وب و.... می‌شود.

 

✅ تصویر سازی (Illustration): مانند تصویرسازی برای کتاب های مختلف، تصویرسازی برای روزنامه و مجلات، طراحی نقشه و....

 

✅ گرافیک محیطی: طراح گرافیک محیطی یک نقشه خوب طراحی می‌کند که مکان هر کدام از بخش های یک محیط را با طرح و رنگ مناسب به خوبی نشان می‌دهد. این نقشه راهنمای افراد دیگر در استفاده از آن محیط است. 

 

 

بیشتر بخوانید: طراحی رابط و تجربه کاربری (UI/UX) چیست و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

 

 

گرافیست چه وظایفی دارد؟

 

برای گرافیست ها وظایف گوناگون و متعددی میتوان با توجه به نوع پروژه در نظر گرفت که می توان اصولی ترین آنها را به شرح زیر دسته بندی کرد:

 

با کارفرما صحبت کند و نیازها و خواسته های او و همچنین ویژگی های محصول مورد نظر را مشخص کند. 

 

تصمیم در مورد انتخاب بهترین و درست ترین روش و سبک برای انجام کار کارفرما.

 

چند طرح اولیه برای ارائه به کارفرما آماده کند.

 

با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری طرح مورد نظر را عملی کند. 

 

ایجاد نسخه نهایی سفارش با توجه به ویژگی های دقیق مد نظر کارفرما مثل نوشتار، رنگ و اندازه با توجه به زمان و بودجه ای که برای آن در نظر گرفته شده است.

 

 

گرافیست به چه نرم افزارهایی باید تسلط داشته باشد؟

 

نرم افزارهای کامپیوتری مهمترین ابزارها برای کار گرافیست هستند، که به او در عملی کردن ایده هایش کمک می‌کنند. حتی اگر آگهی های استخدامی مربوط به این حوزه را بررسی کنید، خواهید دید که یکی از شروط استخدام فرد در هر سازمان و شرکتی تسلط بر یکی از نرم افزارهای گرافیکی است. 

 

پس اگر قصد دارید در حوزه طراحی گرافیک فعالیت کنید، یا اینکه در این زمینه فعالیت دارید اما به فکر ترقی و پیشرفت هستید، یادگیری نرم افزارهای گرافیکی یکی از اصلی ترین اهداف شما باید باشد. هر چه مهارت های شما بیشتر باشد و با ابزارهای بیشتری آشنایی داشته باشید، موفقیت شما در حوزه طراحی گرافیک بیشتر خواهد بود. مهمترین نرم افزارهای مورد نیاز در کار یک گرافیست عبارتند از:

 

✅ Photoshop

 

✅ Illustrator

 

✅ Corel

 

✅ Flash

 

✅ Premiere

 

✅ Fireworks

 

✅ InDesign

 

✅ Visio

 

✅ 3D Studio MAX

 

نرم افزارهای گرافیکی

 

میزان درآمد گرافیست ها در ایران به چه صورت است؟

 

درآمد طراح گرافیک در ایران با توجه به فرصت های شغلی متفاوت است و به دلیل اهمیت این حوزه روز به روز در حال بهبود است. امروزه سازمان ها و شرکت ها به اهمیت بازاریابی و تبلیغات کاملا پی برده‌اند، همچنین حوزه های دیگر مثل طراحی جلد، بسته بندی، کارت ویزیت، بنرهای تبلیغاتی و.... توسعه پیدا کرده‌اند که همگی نیازمند کار گرافیست ها هستند. گرافیست می‌تواند هم به صورت کارمندی و هم به صورت فریلنسر و دورکار به فعالیت بپردازد.

 

برای شغل گرافیست مثل هر کار دیگری نمی‌توانیم میزان مشخصی درآمد تعیین کنیم و آمار دقیقی در این زمینه در دسترس نیست. چیزی که تجربه افراد فعال در این زمینه و نظر سنجی های مختلف نشان می‌دهد، این است که درآمد طراح گرافیک در ایران از 2 تا 9 میلیون تومان متغیر است.  فراموش نکنید که عدد یک میانگین است و امکان دارد درآمد فرد بسته به مهارت، توانایی ها و کارمند یا فریلنسر بودن او تغییر کند. به عنوان مثال درآمد یک کارگردان هنری یعنی کسی که بر کار گرافیست های زیر دست خود نظارت می‌کند، از 8 تا 20 میلیون تومان متغیر است.

 

 

درآمد طراح فریلنسر

 

به طور کلی درآمد گرافیست هایی که به صورت فریلنسر کار می‌کنند بهتر از کسانی است که به عنوان کارمند در یک شرکت فعالیت دارند. افراد فریلنسر آزادی ارائه کیفیت بهتری از کار خود را دارند و همچنین کل درآمد حاصل از پروژه را دریافت می‌کند. اگر گرافیست کارمند شرکت باشد تنها بخشی از درآمد حاصل از پروژه به او تعلق می‌گیرد که به عنوان حقوق به او داده می‌شود. ثبات کاری افراد فریلنسر به ثابت قدمی و مهارت های آنها بستگی دارد، تا بتوانند رضایت مشتری را جلب کرده و درآمدی بالا داشته باشند.

 

گرافیست فریلنسر معمولا دانش تخصصی بسیار بالاتری نسبت به کارمند یک شرکت دارد، چون به شکل تخصصی روی یکی از مباحث طراحی گرافیک تمرکز و فعالیت داشته است. در شرکت ها گاهی کارهای مختلف و پیش پا افتاده ای از گرافیست می‌خواهند، به همین دلیل فعالیت او به حالت تخصصی در نمی‌آید. 

 

این افراد با توجه به توانایی و کاری که ارائه می‌دهند کارهایشان را قیمت گذاری می‌کنند، به همین دلیل آمار دقیقی از میزان درآمد آنها نمی‌توان ارائه داد. آمار تقریبی با توجه به نظر سنجی و تجربه افراد فعال در این زمینه به این صورت است که درآمد گرافیست فریلنسر از 2 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان در ماه متغیر است. 

 

جمع بندی

 

طراحی گرافیک در سال های اخیر یکی از رشته های محبوب بوده است، که زمینه های مختلف با میزان درآمد متفاوت برای فعالیت دارد. این رشته از گرایش ها و زیرشاخه های متفاوت تشکیل شده است، به همین دلیل برای بالا بردن درآمد خود باید به فردی حرفه‌ای در زمینه فعالیت خود تبدیل شوید. یک فرد گرافیست می‌تواند هم به صورت فریلنسر هم به عنوان کارمند یک شرکت در زمینه هایی مثل طراحی پوستر، جلد کتاب، طراحی لوگو و بسیاری موارد دیگر فعالیت کند. حقوق طراحان گرافیک علاوه بر میزان مهارت آنها در زمینه های مختلف به میزان استعداد و خلاقیت آنها نیز بستگی دارد. اما به طور کلی درآمد گرافیست های فریلنسر بسیار بیشتر از افراد کارمند است.

 

 

  • چگونه طراح گرافیک شویم
  • راهنمای شغلی گرافیست
  • نرم افزارهای طراحی گرافیکی
  • گرافیست کیست
  • مهمترین نرم افزارهای گرافیکی
  • درآمد گرافیست چگونه است
  • درآمد گرافیست ها در ایران
  • گرافیست دورکار
  • فریلنسر طراح گرافیکی
  • گرافیست فریلنسر
  • درآمد طراح فریلنسر